PM testaa - käsipolkupyörä

Laite:
Wolturnus Antara käsipolkupyörä
Vaihteet:
27

Niin nautinnollista. Vaikka pyörään siirtyminen polkimien tiellä olosta johtuen on hieman hankalaa, onnistuu se muutaman harjoituskerran jälkeen varsin sujuvasti. Jalat kyytiin, turvavyö kiinni, kypärä päähän ja matkanteko voi alkaa. Pyörätuoli unohtuu välittömästi sen kadottua näköpiiristä.

Käsipolkupyörä on ainakin Tampereella vielä harvinainen näky ja kerää katseita melkein jokaiselta ohikulkijalta. Kanssakulkijat eivät tiedä kuinka reagoida väistötilanteissa, joten suurien ihmisjoukkojen kohdalla täytyy olla erityisen varovainen, ettei tapahdu vahinkoja.

Vaihteiden suuresta lukumäärästä johtuen voimanvälitys on pyörässä kohdallaan, joten matka etenee jyrkistä ja pitkistäkin ylämäistä huolimatta. Syke nousee helposti maksimiin, mitä pyörätuolilla kelatessa ei kovin usein tapahdu. Alamäissä nopeus nousee kevyesti yli 40 kilometriin tunnissa ja huippunopeuskin on pyörän pienestä ilmanvastuksesta ja matalasta profiilista johtuen yli 50 kilometriä tunnissa. Vauhdin hurmasta pitävät rakastuvat tähän laitteeseen varmasti.

Etupyörään pureutuvat jarrut syövät vauhdin nopeasti turvallisiin kilometrilukemiin ja toimivat hyvin seisontajarruinakin. Hitaissakin nopeuksissa vakaan ajettavuuden takaavat pyörän kolme rengasta, joista kaksi takana ja yksi vetävä rengas edessä. Laitteessa istuminen on tukevaa hyvän selkänojan ja lisävarusteena hankittavan istuintyynyn ansiosta, joten väsymyksen iskiessä kauniiden maisemien katselu pysähdyksissä ollessa ei ole ongelma.

Pyörä tarvitsee 180 asteen käännöstä, eli paluusuuntaan kääntymistä varten noin lentotukialuksen kannen verran tilaa. Ei siis kannata polkea reitillä, missä on tiukkoja käännöksiä. Ahtaassa paikassa pyörää saa hieman peruutettua käsillä maasta työntäen, mutta se on suhteellisen raskasta.

Reittivalinnassa kannattaa ottaa huomioon myös se, että pyörässä on todella kapeat, kilpaurheiluun tarkoitetut asfalttirenkaat. Kovalla sorapohjalla voi lyhyen matkaa polkea, mutta suositeltavin käyttöalue ovat asfaltoidut pyörätiet.

Yläkehon lihakset joutuvat koetukselle pidemmillä matkoilla, mutta kunto ja mieliala kohoavat huomaamatta, eikä pyörän rakenteesta johtuva hankala poistuminen laitteesta harmita juuri ollenkaan. Jos kotoa löytyy säilytystilaa pyörää varten, tämä on erittäin suositeltava hankinta.

Kynnyskysymykset:
Kääntösäde, säilytystilan tarve, pyörän kyytiin nousu ja pyörästä poistuminen
Avustamisen tarve:
Ei välttämätöntä, mutta pyörästä poistuminen ja varastoiminen
Huippujutut:
Vauhdin hurma, pyörätuolitta liikkuminen, kunnon kohoaminen
Aiheesta lisää:
http://www.wolturnus.dk/Sites/UK/haand_main_uk.html (englanniksi, in english)