PM testaa - Viides pyörä

Laite:
MTC Module Tout Chemin, Viides pyörä
Paino:
6 kg
Mistä:
www.solia.info vuokraa, www.apu-lahde.fi myy Suomessa ja valmistaja www.magelan.fr/index.php Ranskasta

On siinä laitteelle nimi keksitty - Viides pyörä. Alun epäluuloisuuden jälkeen innostuin asiasta ja laite piti hankkia testattavaksi. Ensimmäinen kiinnityskerta pyörätuoliin kestää pitkään, mutta kun kaikki säätämiset on saatu säädettyä, ei myöhemmissä kiinnityskerroissa mene kauaa. Viidennen pyörän varret kiinni pyörätuolin runkoon, rengas alas ja matkanteko haasteita kohden voi alkaa.

Suuren etupyörän ideana on poistaa apupyörien kontakti maahan, jolloin mukulakivien, katukivetysten, pienten ojien ja puunjuurien muodostamat hidasteet ja esteet poistuvat. Vaikka laitteella on painoa paljon, ei se tunnu siltä kelattaessa, mikäli varsi on säädetty oikein kiinni pyörätuoliin. Viidennen pyörän pitäisi soveltua melkein kaikkiin pyörätuolimalleihin, mutta henkilökohtaisesti käyttäisin sitä lähinnä aktiivipyörätuoleissa.

Suomenlinnassa pyörä oli ehdoton apuväline, sillä linnan kadut ovat kaikki valmistettu mukulakivistä, niistä inhottavista pienistä liikkeen tappajista ja kyydistä pudottajista pyörätuolilla rakennetuilla alueilla liikkujan vihollisista numero yksi. Liike oli sopivan sujuvaa, eikä pyörä missään vaiheessa tökännyt kiinni yllättävään koloseen tiessä ja tiputtanut matkustajaa jakkaran kyydistä. Myös rotvallien ylitys onnistui kiitettävän helposti.

Maastossa laite näytti jälleen kerran kyntensä. Useassa pehmeässä kohdassa, missä ilman tätä apulaitetta pyörätuolilla olisi jäänyt kiinni, kelaaminen sujui kuin itsestään. Puiden juuret, upottavan pehmeät sorapolut ja pienet ojat eivät olleet liikettä pysäyttäviä esteitä Viidettä pyörää kokeiltaessa. Nautinnollinen on se tunne, luonnon helmaan pääsy, pois asfaltilta pakokaasuja haistelemasta.

Haittapuolena laite jättää pyörätuolin ilman neljää tukipistettä maata kohden. Apupyörien ylösnostamisen tuoma etu on kiistämättä suuri, mutta kun pyörätuoli on vain kolmella renkaalla maata vasten, tulee jakkarasta kiikkerä. Painopiste ei saa siirtyä kovin kauas etuvasemmalle tai etuoikealle, muutoin pyörätuoli saattaa kaatua. Vaikka yhdistelmän saa kaatumaan, ei kaatuminen onneksi kuitenkaan tervettä järkeä käyttäen tapahdu liian helposti.

Kaatumisvaaran ja Viidennen pyörän käytön mukanaan tuoman uuden maastotyypin vuoksi kannattaa mukana aina olla kaveri auttamassa kaatumistilanteissa takaisin tuoliin ja jyrkissä mäissä, sekä muuten pahassa maastossa lykkäämässä eteenpäin. Näin vältytään siltä, että joutuu odottamaan pahassa paikassa puhelimella soitettua apua kauankin aikaa.

Kynnyskysymykset:
Kaatumisvaara
Avustamisen tarve:
Raskaassa maastossa liikkuminen, kaatumisen jälkeen ylösnousussa
Huippujutut:
Takaisin luontoon, pois pakokaasuista pääsy
Aiheesta lisää:
www.magelan.fr/index.php (français, ranskaksi)